PENGEMBANGAN BOARD GAME MATHCHESS TIC TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.46306/ncabet.v3i1.146Keywords:
Media Pembelajaran, MatematikaAbstract
The mathematics learning media usually use are textbooks. However, not all students understand the material and feel bored with just using textbooks. This results in low student mathematics learning results. One example of other learning media is the Game Board. Mathchess Tic is a board game for learning addition in grade 1 elementary school. This research purpose to examine the influence of the Mathchess Tic board game on elementary school students' mathematics learning results. This research uses a quasi-experimental research method, with a one group pre test-post test design. The sample for this research was 29 grade 1 students at MI Assalafiyah Jakarta. The research results were tested using the T test (T test) with a significance level of 0.05. The calculated t value is 3.26 and this value is greater than the t table. This results in H0 being rejected and H1 being accepted. Thus, the results of this research are the influence of the Mathchess Tic board game on elementary school students' mathematics learning results
References
Dakhi, A., S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(2), 468-470. Diakses dari
https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/1758/889
Goenawan, S. I., & Santoso, A. A. (2014). Metode Horisontal (Metris) Penjumlahan dan Pengurangan Ajaib. Bandung: PT. Alex Media Komputindo
Hamzah, A. &Muhlisrarini. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Raja Grafind Persada
Hasanah, U., dkk. (2021). Menganalisis Perkembangan Media Pembelajaran Matematika terhadap Hasil Belajar Berbasis Game. IJI Publication, 1(3), 204-211. Diakses dari
https://journal.intelekmadani.org/index.php/ijipublication/article/view/125
Jihad, A. & Haris, A. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo
Limantara, D., Waluyanto, H. D., & Zacky, A. (2015). Perancangan Board Game Untuk Menumbuhkan Nilai-Nilai Moral Pada Remaja. Jurnal DKV Adiwarna Universitas Kristen Petra, 1(6), 1-9. Diakses dari https://publication.petra.ac.id/index.php/dkv/article/view/3321
Mashuri, Sufri. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Sleman: Penerbit Deepublish
Murwaningsih, U., Astutiningtyas, E. L., & Rahayu, N. T. (2014). Implementasi Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik Di Sekolah Menengah Pertama. Cakrawala Pendidikan, 33(3), 463-473. Diakses dari https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.2390
Netriwati & Lena, M.S.(2018). Media Pembelajaran Matematika.Bandar Lampung: Permana Net
Nurrita, Teni. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Mysikat, 3(1), 171-187. Diakses dari
https://pps.iiq.ac.id/jurnal/index.php/MISYKAT/article/view/52
Novembiano, O. (2019). Analisis Pemanfaatan Media terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV di SDN 1 Jepun Kabupaten Tulungagung. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 5(1), 31-35. Diakses dari https://jurnal.stkippgritulungagung.ac.id/index.php/pena-sd/article/view/1531
Radiusman, R. (2020). Stu Studi Literasi: Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI:Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(1), 1-8. Dikases dari https://dx.doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8
Safitri, W. C. D. (2019). Efektifitas Media Board Game Terhafdap Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Pembelajaran Tematik Di SD. Mimbar PGSD Undiksa, 7(2), 72-78. Diakses dari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/17477
Sanaky, A. H. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara
Sanjaya, Wina. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Sari, Y. P., dkk. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Scrip Pada Materi Lingkaran. Jurnal Penelitian Pembelajaran Sekolah (JP2MS), 2(1), 8-13. Diakses dari
https://ejournal.unib.ac.id/index.php/JPPMS/article/view/3484
Siagian, M. D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematika dalam Pembelajaran Matematika. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 2(1), 58-67. Diakses dari
https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/mesuisu/article/view/117/94l
Supriadi, Dadi. (2013). Matrik. Bandung: Nuansa.
Susanti, Rosa. (2013). Penerapan Pendekatan Demonstrasi Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Siswa SMA. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung. Diakses dari http://repository.upi.edu/2080/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dorrotul Laela, Eva Oktarina, Lailatul Fitriyah, Indah Mayang Purnama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.